Meditation auf Naam mit dem Gurmantra Waheguru

Worauf meditiert ein Sikh?

Im Sikh Rehat Maryada und den Puratan Rehat Mayarda (den alten Rehat Mayardas) ist beschrieben, dass ein Sikh auf Naam mit dem Gurmantra Waheguru meditiert als auch auf das Mool Mantra.

WAHEGURU ist die Terminolgie für Gott und heisst wunderbarer Schöpferherr/Erleuchter, jenseits aller Erklärungen, der die Dunkelheit zerstört, und das Licht der Weisheit und Erkenntnis bringt. NAAM beschreibt das dynamische, kreative Prinzip, die Grundlage göttlicher Substanz, die Realität und Existenz Gottes.

NAAM wird ebenfalls als der Eine Name des Herrn (Gott) im Siri Guru Granth Sahib beschrieben.

In der Heiligen Schrift, dem Ewig-lebenden Guru der Sikhs, ist immer wieder zahlreich die liebevolle Aufforderung und Anweisung (Hukam) wiederzufinden:
Meditiere auf Naam, den Namen des Herrn (Gott).

Die Grundlage des Sikh Glaubens besteht darin, sich zu jeder Zeit an Gott zu erinnern. Der Sikh ist dazu angeleitet, den Schöpfer fest im eigenen Bewusstsein zu verankern, indem er sich mit der omnipräsenten Göttlichen Allmacht verbindet. Dies geschieht durch Naam Japo/Naam Simran (Rezitation und Meditation auf Naam mit dem Gurmantra Waheguru. Diese Vereinigung mit dem Einen, allesdurchdringenden, transzendentalen, unsterblichen Schöpfer, spiegelt sich im Idealkonzept von Guru Nanak Dev und den neun Sikh Gurus in der Beschreibung von Meditation auf Naam wider.

Naam Japo/Naam Simran im Willen Gottes zu praktizieren, ist die Grundlage in der Sikh Religion.

Satguru Nanak Dev wurde die Frage gestellt


Kiv suchiaara hi-ay How can one become true?
Kiv koor-ay tut-ay paal? How can the barrier of falsehood be smashed?

Hukam raja-ee chulnaa Nanak likhiya naal Satguru Nanak says this can be achieved by obeying the ordained command and Will that is written for each person.
(SGGS, Japji Mehlaa 1, Ang 1)
Eyk naam hukam hai The One Name is the Lord´s Command:
Nanak satgur diya bujhaa-ey Jio O Nanak, the True Guru has given me this understanding.
(SGGS, Siree Raag Mehlaa 1, Ang 72)
Nanak kai ghar kayval naam //4//4// Nanak's home is filled with Naam, the Name of the Lord.
(SGGS, Bhairo Mehlaa 5, Ang 1136)
Uthat Baithat Sovat Naam. Kahu Nanak Jan Ke Sad Kaam. While standing up, sitting down or sleeping, the Naam, says Nanak, is forever the occupation of God´s humble servant.
(SGGS, Ang 286)
ਹਰਿ ਕਾ ਨਾਮੁ ਦੀਓ ਗੁਰਿ ਮੰਤ੍ਰੁ ॥ ਮਿਟੇ ਵਿਸੂਰੇ ਉਤਰੀ ਚਿੰਤ ॥੨॥ The Guru has given me the Mantra of the Name of the Lord. My worries are forgotten, and my anxiety is gone.
(SGGS, Ang 190)
ਗੁਰ ਮਿਲਿਐ ਨਾਮੁ ਪਾਈਐ ਚੂਕੈ ਮੋਹ ਪਿਆਸ ॥ Meeting with the Guru, the Naam is obtained, and the thirst of emotional attachment departs.
(SGGS, Ang 26)
ਨਾਨਕ ਸਤਿਗੁਰ ਵਾਹੁ ਵਾਹੁ ਜਿਸ ਤੇ ਨਾਮੁ ਪਰਾਪਤਿ ਹੋਇ ॥੨॥ O Nanak, Blessed and Great is the True Guru, through whom the Naam, the Name of the Lord, is received.
(SGGS, Ang 1421 )

Sri Guru Arjan Dev, der fünfte Sikh Guru, hat im Siri Guru Granth Sahib in Raag Gauri folgendes gesagt:

Dulabh dayh paa-ee vadbhaagee. This human body is so difficult to obtain, it is only obtained by great good fortune.
Kaho Nanak gur mantar drirh-aa-i-aa. Says Nanak, the Gurmantra has been implanted within me,
Kayval naam rid maahi samaa-i-aa. The Name alone is contained within my heart. //4//42//111//
(SGGS, Gauri Mehlaa 5, Ang 188)


Nanak sagt, das Gurmantra wurde in mir eingegeben (eingeprägt), der Name allein ist in meinem Herzen enthalten.

Diese Aussage von Guru Arjan Dev, dem fünften Sikh Guru, ist hier von fundamentaler Bedeutung, dieser Vers beschreibt, das Gurmantra erhalten zu haben und dass dieser Name allein in seinem Herzen fest verankert ist.

Auf Ang 1424, beschreibt der vierte Sikh Guru - Sri Guru Ram Das, dass der Perfekte Guru den Namen des Herrn in sein Bewusstsein einpflanzte/eingab.

//27// The Perfect Guru has implanted the Lord´s Name within me; it has dispelled my doubts from within. Singing the Kirtan of the Praises of the Lord´s Name, the Lord´s path is illuminated and shown to His Sikhs....I remain lovingly attuned to the One Lord, the Naam, the Name of the Lord dwells within me...//28//

Bhai Gurdas war ein grosser Gelehrter, Schriftsteller, Historiker und Sikh-Prediger. Er verfasste unter der persönlichen Aufsicht des fünften Sikh Gurus, Guru Arjan Dev, die erste Version des Siri Guru Granth Sahib, vormals als Adi Granth und Pothi Sahib bekannt. Den Titel Guru Granth Sahib erhielt die Heilige Schrift der Sikhs, vom zehnten Sikh Guru, Guru Gobind Singh, als er die Führerschaft (Gurgadi) auf den Ewig-lebenen Guru, den Siri Guru Granth Sahib übertrug. Siri symbolisiert die Form des Respekts und die Heiligkeit der Heiligen Schrift, dem ewig-lebenden Guru, der das Wort Gurus/Gottes, der Gurbani offenbarte und die Verkörperung der zehn Sikh Gurus darstellt. Der Siri Guru Granth ist das ewige Licht Gurus/Gottes, "Jaagdi Jot".

WAHEGURU ist Gurmantra, durch meditieren darauf, wird das Ego ausgelöscht.
(Bhai Gurdas in Var. 13)

Der Name Waheguru wird das Instrument um Gott, den Herrn zu realisieren. In Raag Bhairon betont Guru Arjan Dev, dass der Name dieselbe Intensität von Wahrheit und Qualität in sich trägt, wie die Realität Gottes, die göttliche Substanz, Naam selbst. Um die Beziehung der menschlichen Seele und Ihrem Schöpfer herzustellen, haben die Sikh Gurus den Kanal des göttlichen Namens in Form des Gurmantras der Menschheit zur Verfügung gestellt. Der Suchende, der diesen göttlichen Namen adoptiert, oder mit Naam durch den wahren Guru gesegnet wird, kann sich durch die Liebe und Gnade Gottes zu Lebzeiten mit ihm verbinden und die Einheit mit dem allmächtigen Schöpfergott eines Tages realisieren.
Naam hamaarai antarjaamee. The Naam, the Name of the Lord, is the Inner-knower of my heart,
Naam hamaarai aavai kaamee. The Naam is so useful to me.
Rom rom ravi-aa har naam. The Lord´s Name permeates each and every hair of mine,
Satgur poorai keeno daan. //1// The Perfect True Guru has given me this gift. //1//
Naam ratan mayrai bhandaar. The Jewel of the Naam is my treasure.
Agan amolaa apar apaar. //1//rahaa-o. It is inaccessible, priceless, infinite and incomparable. //1// Pause
Naam hamaarai nihchal Dhanee. The Naam is my unmoving unchanging Lord and Master.
Naam kee mahimaa sabh meh banee. The Glory of the Naam spreads over the whole world.
Naam hamaarai pooraa saahu. The Naam is my perfect master of wealth,
Naam hamaarai bayparvaahu. //2// The Naam is my independance. //2//
Naam hamaarai bhojan bhaa-o. The Naam is my food and love.
Naam hamaarai man kaa su-aa-o. The Naam is the objective of my mind,
Naam na visrai sant parsaad. By the Grace of the Saints, I never forget the Naam.
Naam lait anhad pooray naad. //3// Repeating the Naam, the unstruck sound current of the Naad resounds. //3//
Parabh kirpaa tay naam na-o niDh paa-ee. By God´s Grace, I have obtained the nine treasures of the Naam,
Gur kirpaa tay naam si-o ban aa-ee. By Guru´s Grace, I am tuned in to the Naam,
Dhanvantay say-ee parDhaan. They alone are wealthy and supreme,
Nanak jaa kai naam niDhann. //4//17//30// O Nanak, who have the treasure of the Naam. //4//17//30//
(Bhairao Mehlaa 5, Ang 1144)

NAAM is the support of all beings, Naam is the support of the whole Universe. Naam is repeated to call upon the Nami, to realise the Nami. Naam unites the devotee with the Lord. Naam cements the bond, the true relationship of the worshipper with the Worshipped. Divine Name (Waheguru) of the Lord is GAGAN MAYEE SANGEET, is the celestial song of the Universe. It is the Cosmic Music. It is the enrapturing Melody of the Soul. In this NAAM KE JAHAJ Siri Guru Granth Sahib, all the Raagas in the wonderful unison sing the Glory of this Divine Name in soulful melodies. In cosmic harmony and universal love, this cosmic music envelops the whole creation in its holy rhythm. There is nothing in this world which can measure equal to the value of the Divine Name. The whole of movable and immovable creation have emerged from the power of Naam. The whole creation including the elements of Nature are held together by the Power of Naam. All the universes stand projected and are held together by the Power of Naam. The Lord and His Name (Waheguru) are identical. They are one. Divine Name is the most potent support in this Kaliyug (dark age). Rememberance of the Divine Name delivered the greatest sinner in a moment. Naam should be remembered, practiced and meditated upon, all the time, in any posture while standing, sitting or sleeping. Haumain (I Ego) and Divine Name (Waheguru) cannot co-exist because:

Haumain (I Ego) is Darkness whereas Divine Name is Light Eternal. Haumain (I Ego) is Impure whereas Divine Name is Purity Supreme. Haumain (I Ego) is Unreal whereas Divine Name is the only Reality. Haumain (I Ego) is Falsehood whereas the Divine Name is Truth Eternal. Haumain (I Ego) is Death whereas the Divine Name is Immortality.

Naam is the Divine Prescription for this Dheerag Rog for this worst disease of I Ego. Naam is the sure cure of the Disease of Worldliness *(Maya/Panj Chor). Remembrance of the Divine Name with deep humility, devotion and love results in purification of the mind. This burning ocean of worldly existence can be crossed with the help of the Divine Name. Naam is my Protector, Illuminator and Sustainer. It is my light on the way to the Nami, the Divine. For a lover of the Divine Name, Naam is his food and therefore hunger does not trouble him, Naam is his eternal companion and he needs no other friends because he is never alone, Naam is his true shelter and he does not therefore, seek any other shelter, Naam is his existence as he cannot live without Naam and Naam is his honour as he never cares for any worldly honour. Self-glorification is non-existent in a true lover of the Divine Name.

Bhariai Mat Papaa Kai Sang - Oh Dhopai Nawai Kai Rang. (Siri Guru Granth Sahib, Ang 4)
Pyar Karo, Pyar Vich Main Bhul Jaey, Main Rud Jaey Tad Praptgi Hai. (Baba Narinder Singh)
Nam Ras Jo Jan Triptaney - Man Tan Namey Nam Samaney. (Siri Guru Granth Sahib, Ang 286)
(Excerpts: Eternal Glory)